Besøg på Station Nord

Ensom men stærk er mottoet for Station Nord, der har sin egen souvenirbutik. Foto: Andreas Krog.

I april i år havde Arktisk Nyt fornøjelsen at besøge Station Nord i Nordøstgrønland.

Turen derop gik fra Flyvestation Aalborg med et IL-76 transportfly fra det ukrainske flyvevåben i forbindelse med dette års Operation Northern Falcon. Den handler om at få fløjet brændstof og gods ind til den danske militærbase til hele det næste år i et tidsvindue fra slutningen af marts til starten af maj. Her er det nemlig blevet lyst efter fire måneder med total mørke. Samtidig er den 1.800 meter lange gruslandingsbane på Station Nord stadig belagt med en 5-10 centimeter tyk issål, som kan håndtere de tunge transportfly. Når isen begynder at smelte, så er det ikke længere muligt at lande og lette med det store IL-76 fly. De fire store turbofan-motorer ville praktisk talt blæse banens grus langt væk når flyet starter.

Station Nord er det nordligst beliggende beboede sted i det danske kongerige med kun godt 900 kilometer til Nordpolen. Kun en canadisk base ligger tættere på Nordpolen end Station Nord gør.

De faste beboere er seks såkaldte stationsspecialister og deres to hunde. Specialisterne er unge mænd, som bor og arbejder på stationen i 26 måneder. Et sted, hvor der er mørkt døgnet rundt fire måneder om året og hvor forbindelsen til omverdenen består af en dårlig satellittelefonforbindelse.

Station Nords primære funktion er at fungere som nødlandingsplads i et område, hvor der er mange hundrede kilometer mellem landingsbanerne. Et stort landingsfly ville sandsynligvis godt kunne lande på stationen, men ville sandsynligvis have svært ved at komme derfra igen ved egen kraft. Den lille danske lufthavne bliver stadig mere populær for forskere fra hele verden. De flyver ofte ind med Twin Otter-fly fra den norske ø Svalbard og drager ud i landskabet på hundeslæder eller snescootere.

 

Et Ilushin IL-76 fly fra det ukrainske flyvevåben fløj i april 400.000 tons brændstof ind til Station Nord. Foto: Andreas Krog.
Et Ilushin IL-76 fly fra det ukrainske flyvevåben fløj i april 400.000 tons brændstof ind til Station Nord. Foto: Andreas Krog.

 

IStation Nords nye gummiged flyves ind med et ukrainsk transportfly. Foto: Andreas Krog
Station Nords nye gummiged flyves ind med et ukrainsk transportfly. Foto: Andreas Krog.

 

Station Nord er spredt ud på omkring 40 bygninger for at undgå, at det hele går tabt i en brand. Foto: Andreas Krog.
Station Nord er spredt ud på omkring 40 bygninger for at undgå, at det hele går tabt i en brand. Foto: Andreas Krog.

 

Station Nords proviantbygning er verdens nordligst beliggende 7Eleven. Foto: Andreas Krog.
Station Nords proviantbygning er verdens nordligst beliggende 7Eleven. Foto: Andreas Krog.

 

Udsigten fejler ikke noget. Foto: Andreas Krog.
Udsigten fejler ikke noget. Foto: Andreas Krog.

 

På en pæl midt i lejren hænger skilte, der viser vej til blandt andet Nordpolen, Sydpolen og den nu nedlagte danske flyvestation Værløse. Et skilt med afstanden til Aalborgs berømte værtshusgade Jomfru Ane Gade er dog blevet malet over. Foto: Andreas Krog
På en pæl midt i lejren hænger skilte, der viser vej til blandt andet Nordpolen, Sydpolen og den nu nedlagte danske flyvestation Værløse. Et skilt med afstanden til Aalborgs berømte værtshusgade Jomfru Ane Gade er dog blevet malet over. Foto: Andreas Krog

About Af Andreas Krog 165 Articles
Ansv. redaktør på Arktisk Nyt. post@andreaskrog.dk

2 Comments on Besøg på Station Nord

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*