Norge får to arktiske spionskibe

Fra næste år vil Norge have ikke mindre end to særlige arktiske spionskibe. Oprindeligt var det meningen, at skibet Marjata skulle afløses af et nyt og meget større og mere avanceret skib med samme navn. Nu har Norge imidlertid besluttet at beholde det første Marjata-skib og omdøbe det til Eger.

Nu skal det første Marjata-skib aka Eger moderniseres til at kunne lave maritim overvågning, som den norske efterretningstjeneste betegner det overfor norske medier.

Det nye Marjata-skib – der mest af alt minder om en større færge – har kostet næsten 1,5 mia. norske kroner og er blevet taget i brug i løbet af 2016. Før det blev det, var det en tur forbi USA og en havn meget tæt på en hemmelig CIA-base i Virginia. Norske medier har beskrevet hvordan skibet under sit seks uger lange ophold i USA fik monteret ni store kupler med avanceret elektronisk udstyr. Det nye skib er 125 meter langt og 23 meter bredt. Skibet er dermed lige så langt og lige så bredt som de to skibe, M/S Dueodde og M/S Hammerodde, der sejler med lastbiler, biler, gods og passagerer mellem Køge og Rønne.

Det første Marjata-skib, der nu moderniseres og omdøbes.
Det første Marjata-skib, der nu moderniseres og omdøbes.
Det oprindelige Marjata-skib har været brugt af den norske militære efterretningstjeneste til signalefterretning (SIGINT) og forskning i de nordlige farvande siden 1992 med op til 300 sejldage om året. Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) varetager vedligeholdelsen og de rent sejladsmæssige funktioner om bord på skibet, som er forsynet med FFI’s våbenskjold. Med det nye Marjata-skib toner man rent flag, i det skibet er forsynet med efterretningstjenestens våbenskjold. Ifølge den norske efterretningstjeneste, så kommer udenlandske efterretningstjenesters folk ikke til at arbejde ombord på skibet.

Ibrugtagningen af det nye større spionskib og beslutningen om at modernisere og beholde det gamle spionskib er ikke Norges eneste store materielinvesteringer, som øger landets overblik og tilstedeværelse i Arktis. Som Arktisk Nyt kunne fortælle i søndags, så har den norske regering foreslået, at landet køber fem spritnye superavancerede P-8A Poseidon fly til maritim overvågning og ubådsjagt. Flyene, der skal afløse landets aldrende P-3C Orion propelfly, er baseret på Boeing 737-platformen og udstyret med krydsermissiler, torpedoer og miner. Anskaffelsen af de nye fly beløber sig til 8 mia. danske kroner. Hertil kommer ekstraudstyr til et ukendt beløb indkøbt over efterretningstjenestens budget.

Desuden har landet planer om at anskaffe fire nye ubåde til afløsning for seks aldrende ubåde. Og endelig så har det norske forsvar fået øget sin driftbevilling, så det er muligt konstant at have en ubåd på patrulje i Barentshavet og Norskehavet.

P-8A Poseidon-fly fra US Navy. Foto: Greg L. Davis / Wikimedia Commons.
P-8A Poseidon-fly fra US Navy. Foto: Greg L. Davis / Wikimedia Commons.
Mens vi herhjemme lægger op til at bruge ganske få hundrede millioner på lidt ekstra satellitovervågning med mere, og ikke har planer om at inkludere de store arktiske materielinvesteringer i næste års forsvarsforlig, så går man altså mere drastisk til værks i Norge. Både fordi man har pengene i form af et forsvarsbudget, der er dobbelt så stort som det danske. Og fordi man vurderer, at der er et behov. Spionskibene, overvågningsflyene og ubådene er alle sammen møntet på at kunne holde øje med hvad den russiske nabo foretager sig i farvandene rundt om Norge.

Danmark har ikke helt samme behov. Og med et tredje skib af Knud Rasmussen-klassen og nye helikoptere på vej i drift samt en allerede besluttet levetidsopgradering af Thetis-klassen er vi godt dækket ind. Vi kan dog godt skele til Norge og lade os inspirere af hvad de gør. At bruge 1,5 mia. kroner på at bygge verdens mest avancerede spionskib bliver ikke relevant, ligesom vi nok heller ikke genindfører ubådene.

Flyanskaffelsen er derimod interessant. Poseidon er nok for dyr og for stor en platform til de danske behov. Men vi bør overveje, om flere Hercules- og Challenger-fly kunne være nyttige på et tidspunkt. Både til transportopgaver, SAR og farvandsovervågning samt efterretningsindhentning.

About Af Andreas Krog 101 Articles
Ansv. redaktør på Arktisk Nyt. post@andreaskrog.dk

1 Comment on Norge får to arktiske spionskibe

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*