Standard for sikker Arktis-sejlads er trådt i kraft

Magne Viking fra Viking Supply Ships var det første skib i verden til at leve op til kravene i Polarkoden.

FN’s søfartsorganisation IMO’s polarkode, der fastsætter standarder for sikker sejlads i de arktiske farvande, trådte i kraft den 1. januar. Polarkoden er en forudsætning for en ansvarlig kommerciel udvikling af de arktiske områder, mener Danmarks Rederiforening.

Arbejdet med udviklingen af polarkoden har stået på siden 2008. Derfor var det en milepæl for IMO, da Polarkoden trådte i kraft den 1. januar 2017.
Polarkoden er et afgørende redskab, hvis de kommercielle muligheder i Arktis skal udvikles under hensyntagen til miljø og sikkerhed, mener Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danmarks Rederiforening.

”Med polarkoden tager vi et stort skridt mod sikker og bæredygtig sejlads i de arktiske farvande, så vi kan undgå, at der sker ulykker i disse sårbare og øde områder. Skal vi udvikle det kommercielle potentiale i Arktis, bl.a. ved øget brug af transportruterne nordpå, er det helt nødvendigt med høje sikkerhedskrav,” siger Anne H. Steffensen.

Polarkoden stiller en række krav for at tilgodese miljø og sikkerhed, når man færdes i de sårbare arktiske og antarktiske farvande. Kravene drejer sig bl.a. om konstruktion og design af skibene og ikke mindst operation og træning, så der tages størst mulig hensyn til omgivelserne og til besætningernes og passagernes sikkerhed i de afsidesliggende farvande.

Koden skal supplere de eksisterende søsikkerheds- og miljøkonventioner med tillægsregler vedrørende bl.a. redningsudstyr, brandslukning, is-sejlads og sejlads i øde
egne som følge af den voksende trafik.

Rederiet Viking Supply Ships’ danskflagede ankerhåndterings-fartøj Magne Viking var det første skib i verden til at leve op til kravene i den nye kode.

Den historiske trafik mellem Danmark og Grønland har bl.a. betydet, at danske rederier besidder særlige kompetencer og viden omkring sejlads i Arktis. Flere danske rederier hører til blandt de pionerer, der med succes har besejlet Nordøst- og Nordvestpassagen inden for de senere år.

Dansk skibsfart har stor kommerciel interesse i arktisk sejlads og en betydelig ekspertise inden for området. De fremmeste eksponenter er Royal Arctic Line og Nordic
Bulk Carriers, men også rederier som Torm, Maersk Tankers, Maersk Supply Services, Svitzer og Norden har knowhow og interesse for de forskellige forretningsmuligheder, der tegner sig i horisonten. Det er især sejlads til Asien gennem Nordøstpassagen og mulighederne relateret til udvinding af olie, gas og metaller i Grønland, der påkalder sig interesse.

About Af Andreas Krog 81 Articles
Ansv. redaktør på Arktisk Nyt. post@andreaskrog.dk

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*