Tyskland etablerer arktisk kontor

En arktisk ulv foran Alfred Wegener instituttets fly, Polar 5, i Alert i Canada. Foto: Albert Wegener Institute.

Med vanlig sans for orden har Tyskland etableret et særligt arktisk kontor, der skal være bindeled mellem det politiske miljø, erhvervslivet og forskningsverdenen i forhold til Tysklands arktiske arbejde. Tyskland er ikke en arktisk nation, men har observatørstatus i Arktisk Råd og er blandt de førende lande indenfor arktisk forskning.

Kontoret vil fungere som neutral videnskabelig rådgiver ud i arktiske forhold for repræsentanter fra politik, forskning og industri og også arbejde tæt sammen med de arktiske landes ambassader i Berlin. Det arktiske kontor vil være en samarbejdsplatform og grænseflade mellem politik, industri og videnskab og give et samlet overblik over de forskellige aktiviteter.

Endvidere vil kontoret fortsætte de såkaldte “Arktis-Dialog”-møder. Her besvarer eksperter fra forskellige grene af forskningsverdenen regeringsrepræsentanternes spørgsmål.

“Vores netværk omfatter polarforskere fra Alfred Wegener Instituttet, men også forskere fra andre forskningsinstitutioner såsom Institute for Geosciences and Natural Resources, the German Aerospace Center (DLR), the Institute for Advanced Sustainability Studies og GEOMAR Helmholtz Centre for Ocean Research. Vi har brug for deres hjælp, for eksempel, når det kommer til udnævnelse tyske eksperter for de forskellige arbejdsgrupper i Arktisk Råd,” siger Volker Rachold.

Han er leder af det nye kontor, som blev etableret ved årsskiftet, består af indtil videre tre personer og holder til på Alfred Wegener Instituttets afdeling i Berlin-forstaden Potsdam. Instituttet, der er opkaldt efter den tyske polarforsker Alfred Wegener, blev grundlagt i 1980 og beskæftiger i dag mere end 1.000 ansatte, som arbejder med polar- og havforskning på hovedkontoret i Bremerhaven samt på afdelingerne i Postdam, Helgoland og List på vadehavsøen Sylt.

Instituttet råder i øvrigt over to Basler BT-67 fly med kaldenavnene Polar 5 og Polar 6. Basler BT-67 er en levetidsforlænget udgave af den legendariske arbejdshest DC-3’eren. Flyene har blandt andet fået nye motorer, er blevet længere og har fået mere moderne instrumentering. De to tyske fly er desuden blevet modificeret, så de kan lande på is og grus samt opererer ved temperaturer ned til minus 54 grader. De bruges derfor flittigt til ekspeditioner i Arktis og Antarktis samt til forsyningsflyvninger til baser i Antarktis.

I maj og juni i år skal Polar 5 og Polar 6 faktisk assistere instituttets store forskningsskib, Polarstern, når det skal udforske Framstrædet mellem Nordøstgrønland og Svalbard. Så kan det være de to fly aflægger besøg i Mestersvig, Nerlerit Inaat Lufthavn eller Station Nord.

About Af Andreas Krog 116 Articles
Ansv. redaktør på Arktisk Nyt. post@andreaskrog.dk

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*