Norge vil have tyske ubåde

En norsk ubåd af Ula-klassen på vej ind i havnen i Bodø. Foto: Det norske forsvar.

Efter længere tids overvejelser har Norge valgt at indgå et strategisk samarbejde med Tyskland om anskaffelse af nye ubåde.

Beslutningen indebærer et forpligtende og langvarigt flådesamarbejde, der inddrager både ubåde og andre kapaciteter. Samarbejdet vil også omfatte uddannelse, drift, vedligeholdelse og support af de nye ubåde.

Norges plan er at indkøbe fire nye ubåde, der vil blive baseret på det tyske 212-design, som allerede er i drift i både Italien og Tyskland.

“Ubåde er blandt de væbnede styrkers vigtigste kapaciteter og af stor betydning for vores evne til at forsvare Norges maritime interesser. Det er vigtigt, at vi nu har fundet en strategisk partner, som vi kan have et omfattende og langsigtet samarbejde med. Det giver et godt grundlag for de langsigtede samarbejdsrelationer og vi har brug for at opretholde en troværdig ubådskapacitet i fremtiden. Et omfattende ubådssamarbejde med Tyskland vil sikre, at Norge får de ubåde vi har brug for og samtidig bidrage til Smart Defence og et mere effektivt våbensamarbejde i NATO,” siger Norges forsvarsminister Ine Eriksen Søreide.

Norge vil nu indgå i de afsluttende forhandlinger med de tyske myndigheder. Når myndighedsaftalen er på plads vil Norge og Tyskland tilsammen forhandle med det tyske selskab ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS), som er hovedleverandør af nye ubåde. TKMS er den største producent af ubåde i Vesteuropa. Værftet har lang erfaring i opbygningen af ​​avancerede ubåde, og de har stor industriel kapacitet.

Planen er at indgå en fælles kontrakt på køb af nye ubåde i 2019. Dette muliggør indførelsen af ​​nye ubåde fra midten 2020 og frem til 2030, og dermed bidrage til at Norge kan opretholde en kontinuerlig ubådskapacitet, når den nuværende Ula-klasse bliver udfaset.

“De ubåde, som Norge og Tyskland vil erhverve, vil sikre Norge et solidt og fremadrettet undervandsvåben. Norges tilgang har altid været at basere indkøbet på et eksisterende ubådsdesign. Vi undgår således et omfattende udviklingsarbejde med den usikkerhed og omkostninger, det ville medføre. Derudover har vi nu en større skala i produktionen sammen med Tyskland,” siger forsvarsministeren.

Norges seks nuværende ubåde af Ula-klassen blev indfaset fra 1989 til 1992 – lige da Den Kolde Krig var slut. Planen er at pensionere ubådene mellem 2025 og 2030. Ula-ubådene er baseret på flådestationen Haakonsvern udenfor Bergen, hvor de nye ubåde også vil blive baseret.

Efter at have skrottet mere end 100 ubåde efter Den Kolde Krigs ophør, har Rusland de senere år sat gang i konstruktionen af nye ubåde. Således har den russiske nordflåde, der er baseret på Kolahalvøen, de senere år fået otte nye ubåde af Borei-klassen og otte nye ubåde af Severodvinsk-klassen samt flere nye dieseldrevne ubåde og ubåde til særlige formål.

About Af Andreas Krog 178 Articles
Ansv. redaktør på Arktisk Nyt. post@andreaskrog.dk

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*