Vil udvide stor russisk Arktis-lufthavn

De regionale myndigheder i den russiske Krasnoyarsk region ønsker at lufthavnen i Khatanga skal udvides og moderniseres. Det vil koste omkring 1,5 mia. rubler- svarende til 185 mio. kroner – at udvide lufthavnen, der er en af de største lufthavne i den arktiske del af Rusland.

Myndighederne er nu gået på jagt efter investorer og forventer at firmaer som de to store oliefirmaer Lukoil og Rosneft vil være interesserede i at poste penge i lufthavnen. Lukpoil har licenser i Øst-Taymyr området, mens Rosneft har licenser i Khatanga Bugten.

Byen Khatanga er en af de nordligst beliggende bebyggelser i Rusland og har kun omkring 3.500 indbyggere. Men lufthavnen er strategisk godt placeret midt i Arktis og bliver allerede i dag flittigt benyttet som udgangspunkt for ekspeditioner til Nordpolen. De går ofte fra Khatanga med mindre fly til Sredny Ostrov, der er en ø og en militær isbelagt 3.000 meter landingsplads omkring 900 kilometer nord for Khatanga i nærheden af Severnaya Zemlya-øgruppen i Kara Havet. Landingspladsen drives sandsynligvis af de russiske grænsekontrolmyndigheder FSB.

Khatanga-lufthavnens 2.700 meter lange landingsbane blev renoveret i 2009 og kan tage både mellemdistancepassagerfly og større transportfly. Til gengæld er terminalbygningen temmelig forfalden. Den blev bygget som en midlertidig facilitet i 1950’erne og kan i dag praktisk taget næsten ikke anvendes til passagerer.

Flyselskabet Krasavia, der er ejet af Krasnoyarsk regional-regeringen, ejer Khatanga-lufthavnen sammen med fem andre regionale lufthavne. Krasavia flyver i vintersæsonen to gange om ugen mellem Khatanga og Alykel-lufthavnen nær Norilsk længere mod syd i Krasnoyarsk-regionen.

About Af Andreas Krog 178 Articles
Ansv. redaktør på Arktisk Nyt. post@andreaskrog.dk

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*