Ubåds-passage fra Den Kolde Krig får nyt liv

Andreas Krog

Den såkaldte ”GIUK-passage” var af stor strategisk betydning for både NATO-landene og Sovjetunionen under Den Kolde Krig. Og nu er den ved at få det igen i takt med at Rusland moderniserer og udvider sin ubådsflåde. GIUK står nemlig for Grønland, Island og United Kingdom (Storbritannien, red.) og ”GIUK-passagen” repræsenterer de to passager i Atlanterhavet, som russiske ubåde skal igennem for at komme ud i Atlanterhavet.

Under Den Kolde Krig brugte USA, UK og Norge maritime patruljefly samt ubåde og lyttestationer på havbunden til at holde øje med trafikken gennem ”the GIUK-gap”, som den kaldes på engelsk.

Men efter Berlinmurens fald blev der gradvist droslet ned. Ikke mindst da US Navy forlod Keflavik-basen på Island i 2006 og da UK skrottede sin flåde af maritime patruljefly i 2010. Kæden af lyttestationer, det såkaldte sound surveillance system, eksisterer stadig, men hvor meget det bruges er usikkert.

Altinget logoArktis
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget arktis kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00