Øvelse: Jagten på den forsvundne sømand

Dash-8 flyet fra den islandske kystvagt.

(Danmarksstrædet) En mand er forsvundet fra et fragtskib i løbet af natten under skibets sejlads fra Grønland til Reykjavik på Island. Han er formentlig faldet over bord og derfor iværksættes en storstilet redningsaktion. Det var scenariet på andendagen af den store arktisk kystvagtøvelse, som skibe, fly og helikoptere fra fem lande samt deres besætninger i sidste uge gennemførte i Danmarksstrædet mellem Island og Grønland i regi af Arctic Coast Guard Forum.

Arktisk Nyt var med ombord på det danske inspektionsskib Vædderen, der sammen med et CL-604 Challenger-fly var Danmarks bidrag til den tre dage lange øvelse, hvor man trænede tre forskellige scenarier. I dette indlæg beskrev vi øvelsen med eftersøgning af redningsflåder på øvelsens første dag onsdag og i et senere indlæg kommer vi vil fredagens øvelse, som involverede en tur i gummibådene.

Men nu til torsdagens øvelse og eftersøgningen efter den forsvundne sømand.

OBS: Alt hvad der er står herunder er sket i virkeligheden, men alene som en del af en øvelse.

08:10
O-rummet og broen på Vædderen får et alarmopkald fra den islandske kystvagts redningscentral, Joint Rescue Coordination Center, i Reykjavik. Meldingen lyder på, at et besætningsmedlem i løbet af natten er forsvundet fra fragtskibet Fortun, der var på vej fra Ammassalik på Grønlands østkyst (Byen hedder i dag Tasiilaq, men benævnes af JRCC som Ammassalik, red.) til Reykjavik.

JRCC opgiver skibets position, da man sidst så manden og positionen, da man opdagede at manden var væk. Vædderens taktiske befalingsmand plotter positionen ind i skibets C-Flex system i O-rummet. Foruden Vædderen, er Spencer fra US Coast Guard, Tor fra den islandske kystvagt, Andenes fra den norske kystvagt og isbryderen Pierre Radisson fra den canadiske kystvagt også med i torsdagens øvelse – som de også var det onsdag.

De andre skibe og Vædderens position plottes også ind sammen med det område, som JRCC mener skibene bør gennemsøge. Søgeboksen er 46 sømil bred og 10 sømil høj.

Situationen da eftersøgningen starter. Den rød/gule-firkant til venstre er skibets position, da sømanden sidst blev set. Den rød/gule-firkant til højre er skibets position, da man opdager at han er væk. Den røde boks er det område, som JRCC mener, at man bør søge i. I venstre side ses Vædderen, Spencer, Radisson og Tor i nærheden af den sidst kendte position.
Situationen da eftersøgningen starter. Den rød/gule-firkant til venstre er skibets position, da sømanden sidst blev set. Den rød/gule-firkant til højre er skibets position, da man opdager at han er væk. I venstre side ses Vædderen, Spencer, Radisson og Tor i nærheden af den sidst kendte position.

08:15
De fem skibe sætter alle sammen kursen mod den sidste kendte position. Der hvor skibet var, da de andre besætningsmedlemmer sidst så ham. Andenes befinder sig uhyre langt væk fra position, mens de andre skibe er langt tættere på og Vædderen vil formentlig nå positionen først.

08:35
Den canadiske isbryder Pierre Radisson kan skimtes i horisonten på styrbord side (højre, red.).

08:41
Vædderens operationsofficer kalder “På post for eftersøgningsrulle” over skibets højtaleranlæg. Det betyder at mange af besætningsmedlemmerne stopper med det de ellers lavede og gør til de poster, som de forventes at indtage, når der kaldes til post for eftersøgningsrulle. Det betyder at der skal søges efter noget på havoverfladen.

IMG_6797

08:43
6-7 mænd og kvinder ankommer på broen, melder deres ankomst til vagtchefen og bliver briefet af operationsofficeren om hvad vi kigger efter.

08:44
De tager hver en kikkert og begynder at kigge ud over havet i forskellige retninger.

“Hospitalet er mødt minus Doc,” lyder det over en walkie talkie fra “saniten” i skibets lille hospital.

08:47
JRCC i Reykjavik meddeler over radioen, at det islandske kystvagtskib Tor er såkaldt “on scene coordinator” (OSC) for eftersøgningen. Det er dermed Tors opgave at lede eftersøgningen og beslutte hvem af de andre skibe, der gør hvad. Hvordan der skal søges i den boks, som JRCC har defineret. Vædderen var OSC under det meste af onsdagens øvelse. I en virkelig situation ville Vædderen som det første skib på stedet sandsynligvis være blevet OSC, men for træningens skyld bliver Tor det i dag.

09:00
Vædderen ankommer til “Last known position”. Der hvor Fortun var omkring kl. 2 i nat, da de andre besætningsmedlemmer sidst så den forsvundne sømand. Vædderen går straks mod øst for at søge.

09:06
Vædderen sejler øst-sydøst ned midt gennem søgeboksen parallelt med den canadiske isbryder Pierre Radisson på bagbord side (venstre, red.) nord for Vædderen og det amerikanske kystvagtskib Spencer på styrbord side (højre, red.) syd for Vædderen.

Tor sejler et stykke bagefter de tre andre skibe. Det norske kystvagtskib befinder sig langt mod syd i forhold til søgeboksen.

09:09
Operationsofficeren orienterer Vædderens skibschef.

Fly er endnu ikke sendt på vingerne.

09:30
Den lille røde observationshelikopter fra Pierre Radisson er i luften. Tor beder helikopteren med kaldenavnet “Coast Guard 439” søge i et område omkring “last known position”. Helikopteren bruges normalt til at rekognoscere, når den store isbryder pløjer gennem de isfyldte og tilfrossede canadiske farvande i Arktis. Det er ikke en SAR-helikopter og er derfor ikke udstyret med en hoist, som vil kunne bruges til at hejse sømanden op fra havet.

09:42
Et Dash-8 fly fra den islandske kystvagt er i luften og melder sig til tjeneste. Flyet meddeler Tor og de andre skibe, at man starter med at søge fra søgeboksens østlige side ind mod Island i 500 fod.

Dash-8 flyet fra den islandske kystvagt.
Dash-8 flyet fra den islandske kystvagt.

09:48
Dash-8 flyet passerer i lav fart i 500 fods højde henover Vædderen med kurs vest på.

10:00
Skibene sejler med omkring 10 knob side om side ned gennem søgeområdet.

10:21
Det danske CL-604 Challenger-fly med kaldesignalet “Danish Air Force 1612” melder sig på radioen og flyver ind i området.

10:40
Pierre Radisson forlader pludselig formationen og sejler stik nord på. Hvorfor?

10:44
Pierre Radisson melder over radioen, at de har spottet noget nord for søgeboksen, som de nu vil undersøge. Skibets helikopter, Coast Guard 439, er sendt i forvejen.

10:48
Danish Air Force 1612 beder Tor om informationer om den forsvundne persons mulige beklædning, forsvindningstidspunkt og det atmosfæriske tryk (QNH) i området. Virker som om det danske fly tester Tors evne til at videreformidle den slags informationer til nye aktører.

10:51
Pierre Radisson melder at det var fiskeudstyr de havde set.

Tor på Vædderens styrbord side (højre, red.) med det danske Challenger-fly i baggrunden.
Tor på Vædderens styrbord side (højre, red.) med det danske Challenger-fly i baggrunden.

10:52
Tor sejler på Vædderens styrbord side.

10:54
Redningscentralen JRCC melder over radioen, at de har nye informationer om den forsvundne person. Han var iført orange tøj.

10:55
Vædderen, Pierre Radisson, Spencer, Tor og Andenes svarer at de har forstået meldingen med de nye oplysninger.

10:56
Den taktiske befalingsmand med høj røst ud i O-rummet og broen på Vædderen: “Udkigge. Med al sandsynlighed har personen orange tøj på”.

12:00
Vædderen vender 180 grader og sejler tilbage mod vest-nordvest i midten af søgeboksen

Tor og Pierre Radisson vender også. Tor ved siden af Vædderen og Pierre Radisson lidt foran.

Spencer beder Tor om nye instruktioner. Inden Tor kan nå at svare, siger Spencer, at de vil sejle et øst-vest mønster i et afgrænset område i bunden af søgeboksen.

Situationen kl. 12. Pierre Radisson, Vædderen og Tor sejler ved siden af hinanden øverst og i midten af den røde søgeboks. Spencer er startet på sit eget søgemønster (blå streger) og Andenes (nederst i venstre hjørne) er endnu ikke ankommet til søgeområdet. Den canadiske helikopter har startet en expanding square-søgning i højre side af søgeboksen (blå streger).
Situationen kl. 12. Pierre Radisson, Vædderen og Tor sejler ved siden af hinanden øverst og i midten af den røde søgeboks. Spencer er startet på sit eget søgemønster (blå streger) og Andenes (nederst i venstre hjørne) er endnu ikke ankommet til søgeområdet. Den canadiske helikopter har startet en expanding square-søgning i højre side af søgeboksen (blå streger).

12:30
Arktisk Nyts udsendte forlader O-rummet og broen til fordel for skafning (mad, red.) i chefmessen – og en middagslur.

14:36
Andenes er kommet ind i søgeboksens område og har overtaget rollen som “on scene coordinator” fra Tor. Vædderen, Andenes og Spencer sejler nord-syd i hver sin aflange boks ved siden af hinanden. En halv sømil mellem Vædderens sydgående og nordgående sejlads.

Tor er søgt ind mod kysten, mens Pierre Radisson er på vej ud mod “last known position”.

16:00
Øvelsesledelsen i Reykjavik afblæser øvelsen uden at den orange dukke, som gør det ud for sømanden, er blevet fundet. Øvelsesledelsen fortæller per mail hvor de har smidt dukken ud. Et sted som Vædderen og de andre skibe har sejlet lige igennem. Siger noget om hvor svært det er at finde en person i det store Atlanterhav.

I virkeligheden var eftersøgningen fortsat, men her i øvelsesverdenen takker vi af og gør os klar til fredagens øvelse, som starter kl. 06.00. Den tager vi i et senere indlæg.

IMG_6863

16:30
Den canadiske helikopter “Coast Guard 439” kommer på besøg på Vædderen. Piloten og mekanikeren hilser på skibschefen og får en rundvisning inden de sætter kursen tilbage mod deres eget skib.

About Af Andreas Krog 165 Articles
Ansv. redaktør på Arktisk Nyt. post@andreaskrog.dk

1 Comment on Øvelse: Jagten på den forsvundne sømand

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*