Verdens første krydstogtskib designet til arktisk sejlads

Illustration af hvordan Endeavors møde med pingviner (som kun findes på Sydpolen) kan se ud i fremtiden.

Om knap et år forventer krydstogtrederiet Crystal Cruises at kunne byde de første gæster ombord på sit nye skib “Crystal Endeavor”, der bliver verdens første krydstogtskib designet til at kunne sejle i isfyldte arktiske farvande. Skibet vil nemlig have en såkaldt “Polar Class 6”-klassifikation. Det skriver The Maritime Executive.

Polar Class er klassificering af skibes evner til at sejle i is. Den går fra 1 til 7, hvor Polar Class betyder, at skibet er i stand til at sejle i de arktiske egne i sommer og efterårsmånederne i medium førsteårsis, som måske indeholder flerårige isskruer. Ingen skibe har i dag højere klassifikation end Polar Code 3, som betyder, at de kan sejle året rundt i anden-års is, som indeholder visse isskruer. Canada arbejder på at bygge en isbryder, der vil være Polar Code 2-klassificeret og kunne operere året rundt i flerårsis. Polar Class 1 betyder, at skibet kan operere hele året rundt i al slags arktisk farvand.

“Crystal Endeavor” bliver 183 meter langt og får plads til 200 passagerer i 100 luksussuiter. Med Polar Class 6-egenskaberne skal “Crystal Serenity” bruges til krydstogter i Nordvestpassagen.

I 2016 og 2017 sejlede Crystal Cruises det almindelige krydstogtskib “Crystal Serenity” med plads til 1.000 passagerer gennem Nordvestpassagen på 32 dage lange sommerkrydstogter fra Alaska gennem arktisk-canadiske farvande til Grønland med stop i Ilulissat, Sisimiut og Nuuk og derfra ned til USA’s østkyst med slutdestination New York.

2016-turen var udsolgt, mens 2017-turen kun havde en belægning på 80-90 procent. Crystal Cruises blev desuden kritiseret for at sende så stort et “ikke polar”-skib gennem Nordvestpassagen. Både på grund af risikoen for en ulykke og for at bringe så mange turister til området på en gang. Skibet blev dog eskorteret at forskningsskibet Ernest Shackleton.

Det langt mindre “Crystal Endeavor” skulle gerne være i stand til at sejle ind i fjorde og områder, som storesøsteren “Crystal Serenity” er afskåret fra.

About Af Andreas Krog 188 Articles
Ansv. redaktør på Arktisk Nyt. post@andreaskrog.dk

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*