Droner og isbrydere skal sikre Rusland fuld kontrol med sørute

En russisk Orlan-10 drone.

(REYKJAVIK) Rusland er i fuld gang med at lægge et virtuelt net nedover Nordøstpassagen, som skal give landet det fulde overblik og den fulde kontrol med hvad der sker og kommer til at ske i den sørute, som spås at blive en “ny Suez-kanal”, hvor igennem skibe kan komme langt hurtigere frem og tilbage mellem Asien og Europa end de kan i dag gennem Suez-kanalen i Egypten.

Det fastslår James I. Rogers fra University of York ved en break-out session om sikkerhedssituationen i Arktis ved den store Arctic Circle-konference, som løber af stablen i Reykjavik fredag, lørdag og søndag med mere end 2.000 deltagere.

Som omtalt flere gange her på Arktisk Nyt, så er Rusland i fuld gang med at styrke sin i forvejen stærke flåde af isbrydere med endnu flere atomdrevne isbrydere, der er i stand til at bryde tykkere is end nogen andre landes isbrydere.

Således er Rusland lige nu ved at få bygget verdens største isbryder, der bliver 173 meter lang og i stand til at bryde op til fire meter tyk is samt slæbe afsted med skibe på op til 70.000 tons. Desuden har Rusland endnu stærkere isbrydere på tegnebrættet.

Rogers peger desuden på at Rusland også bruger og kommer til at bruge teknologi i en helt anden vægtklasse i Arktis. Det er nemlig droner. Ifølge Rogers, så har Rusland allerede i dag 4-6 arktiske dronebaser og anvender Orlan-10 droner i Arktis. De kan flyve op til 150 km/t i ned til minus 40 grader i adskillige timer. De er derfor oplagte til overvågning af Arktis og kan operere fra dækkene på Ruslands nye arktiske patruljeskibe.

Men russerne stopper ikke her med den 4-5 meter lange Orlan-10 drone. De er således i fuld gang med at udvikle en større “fregat drone”, der kan bære 1.700 kilo gods, flyve i 10 timer og har en rækkevidde på op til 5.000 km. Den testes netop nu.

Derudover er en “heavy drone” på tegnebrættet. Den skal kunne medbringe fem tons gods, flyve i op til 48 timer og have en rækkevidde på 10.000 km, hvilket gør den i stand til at flyve fra det russiske fastland til Nordpolen og retur.

Ifølge Rogers, så bliver den designet til at kunne udføre militære kampopgaver.

Og endelig er der de baser mindst 10 steder i Arktis, som Rusland er i fuld gang med at genåbne og udvide. Den første blev indviet på Alexandra Ø i Franz Josef Land ø-gruppen sidste år og er et stort militært “tre-benet” kompleks med plads til 150 grænsevagter og soldater.

Den slags baser er Rusland ifølge Rogers ved at bygge mindst 13 af.

Samlet set giver det her setup med isbrydere, patruljeskibe, droner og baser Rusland et “virtuelt net” henover Nordøstpassagen, som de får brug for når isen smelter endnu mere og sejlruter åbner endnu mere op.

Rogers peger nemlig også på, at der er stor forskel på hvor hurtigt isen smelter i de forskellige dele af Arktis. Mens det nordlige Canada og Grønland og omgivende havområder vil være “ice heavy” i mange år frem, så vil det se helt anderledes ud i store dele af den russiske del af Arktis.

About Af Andreas Krog 178 Articles
Ansv. redaktør på Arktisk Nyt. post@andreaskrog.dk

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*