USA istandsætter hangarer på lukket islandsk base

P-8A Poseidon-fly på Keflavik i april 2017. Foto: Matthew Skoglund / US Navy.

I 2006 lukkede det amerikanske forsvar Naval Air Station Keflavik i Keflavik-lufthavnen nær Reykjavik på Island. Der er ingen aktuelle planer om at åbne basen. Det er dog ikke ensbetydende med, at US Navy ikke ønsker at bruge bygningerne i Keflavik-lufthavnen, hvor mange af bygningerne og anlæggene fra tidligere tider stadig står tilbage.

Således har US Navy fået bevilget omkring 220 mio. kroner til at renovere bygninger, der skal bruges til at huse og facilitere de P-8A Poseidon ubådsjagerfly, som US Navy er begyndt have stationeret på Keflavik i kortere eller længere perioder, da den russiske ubådsaktivitet er blevet kraftigt forøget de senere år.

Til brug for deployeringen til Island er der brug for faciliteter. Og derfor har man altså fået bevilget 220 mio. kroner til at istandsætte gamle bygninger fra den tid, hvor USA havde op til 5.000 soldater på Keflavik-basen.

GIUKUS Navy slår dog fast, at der ikke er tale om en permanent genåbning af basen. Flyene er normalt hjemmehørende på Sigonella-basen i Italien, hvor US Navy har otte P-8 fly stående til at kunne udføre ubådsjagt i Middelhavet og Atlanterhavet. Men i perioder sendes et eller flere fly nordpå for at patruljere den såkaldte GIUK-gap, der betegner passagerne mellem Grønland og Island samt mellem Island og Storbritannien. Det er her russiske ubåde fra Nordflåden i Murmansk skal ud igennem for at komme ud i Atlanterhavet.

GIUK gap’en stor strategisk betydning under Den Kolde Krig og var en af hovedårsagerne til at US Navy havde sin store base på Keflavik under Den Kolde Krig. Efter en række stille år er der igen kommet stor russisk ubådsaktivitet. Ja, aktiviteten har faktisk ikke været større siden Den Kolde Krig.

UK og Norge har også købt P-8A Poseidon-fly, der er baseret på det civile passagerfly Boeing 737 og kan udstyres med krydsermissiler. Det erstatter de aldrende P-3 Orion antiubådsfly.

About Af Andreas Krog 219 Articles
Ansv. redaktør på Arktisk Nyt. post@andreaskrog.dk

2 Comments on USA istandsætter hangarer på lukket islandsk base

  1. Danmark burde være mere present i det arktiske område, hvorfor er det vi ikke er mer aktive og selv reelt deltager i at overvåge og opretholde danske interesser og overhøjhed i nuværende og gammelt dansk område.

    Hvis man skulle bruge en moderne term, så er hele Nordatlanten vel dansk interessesfære, så hvorfor så ikke være mere aktiv og vise flaget tydeligere, i stedet for, at overlade det hele til andre.

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*