USA forbedrer forholdene for fremskudte kampfly på Island

Tre F-15C laver Icelandic Air Policing på Keflavik i 2015. Foto: U.S. Air Force / 2nd Lt Meredith Mulvihill.

Der skal lægges nyt asfalt og installeres nye navigationslys i det område af den tidligere amerikanske Keflavik-base i Keflavik-lufthavnen vest for Reykjavik på Island, som huser de kampfly fra skiftende NATO-lande, som står for at lave air policing over islandsk luftrum – kaldet “Icelandic Air Policing”. I alt skal der bruges 90 mio. kroner på at renovere faciliteterne, som ikke har været forbedret eller repareret siden 2001. Det fremgår af US Air Force’ “Military Construction Program”, der er en lang oversigt med detaljerede beskrivelser af de byggeprojekter på baser rundt omkring i USA og resten af verden, som det amerikanske flyvevåben har planer om at gennemføre i 2018.

På side 261 forklarer US Air Force detaljeret hvordan taxaveje skal gøres breddere, så de kan tage imod større fly. Der skal males nye striber. Der skal monteres nye fix-punkter til at kunne fastgøre flyene til jorden. Der skal installeres nyt navigationslys i asfalten og der skal repareres huller i asfalten.

Island har ikke selv et flyvevåben. Ja, de har faktisk ikke et forsvar. Kun en kystvagt. Icelandic Air Policing-opgaven varetages derfor på skift af en række NATO-lande. Landene sender typisk 4-6 kampfly til Keflavik i perioder på 2-6 måneder. Her står flyene standby til at kunne gå på vingerne indenfor 15 minutter – ligesom det danske afvisningsberedskab.

USA havde en stor base på Keflavik fra Anden Verdenskrig frem til 2006. Da aktiviteterne var på sit højeste var der 5.000 m/k på basen. I 2006 blev basen officielt lukket, men faciliteterne i den sydlige del af lufthavnen bliver stadig brugt.

Og det er ikke kun US Air Force, der fortsat bruger Keflavik. Det gør også US Navy. Og som Arktisk Nyt kunne fortælle i mandags, så har US Navy moderniseret bygninger fra den nedlagte base, så de kan huse et eller flere Boeing P-8A Poseidon ubådsjagerfly i kortere eller længere perioder. Dermed gør US Navy det nemmere at have Poseidon-fly deployeret fra deres normale hjem på Sigonella-basen i Italien til Keflavik. Og det bliver de i stigende grad på grund af stigende russisk ubådsaktivitet i GIUK-passagen (passagerne mellem Grønland, Island og Storbritannien), som russiske ubåde fra nordflåden skal ud igennem, hvis de skal ud i Atlanterhavet.

Så mens Danmark bruger 180 mio. kroner på at rydde op i en lille del af det USA efterlod, da de forlod en række baser på Grønland, så bruger USA selv det halve på at shine de faciliteter op, som man stadig bruger på den ellers lukkede Keflavik-base.

De renoverede faciliteter kan vise sig at blive meget nyttige for Danmark, hvis vi en dag beslutter os for at ville forbedre vores overblik over luftrummet over Øst- og Nordøstgrønland. For så vil Keflavik nemlig være et meget naturligt sted at stationere danske F-16 eller F-35 kampfly til at kunne lave air policing over Grønland. Vi kan også vælge Kangerlussuaq på Grønland. Men så skal vi sandsynligvis selv etablere mange af de faciliteter, som allerede findes på Keflavik – og som nu renoveres.

About Af Andreas Krog 219 Articles
Ansv. redaktør på Arktisk Nyt. post@andreaskrog.dk

2 Comments on USA forbedrer forholdene for fremskudte kampfly på Island

    • Hvorfor? Grønlænderne gider ikke danskere og Danmark. Giv dem deres selvstændighed og brug de 2 milliarder der skulle sendes til Grønland, på noget sjovere.

      Så kan grønlænderne få lov til at sælge sig selv til kineserne, russerne eller amerikanerne. Det får de MEGET mere ud af. Spørg selv på De vestindiske øer, i Tibet eller i Petropavlovsk.

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*