Kronik

Færøsk forsker: Svensk minister sparker nyt liv i debatten om selvstændighed

Færøerne skal ikke løsrive sig fra Danmark, men indrettes som en suveræn stat i et fællesskab med Danmark. Det synes der pludselig at være bred enighed om blandt færøske politikere efter et interview med den svenske minister for nordisk samarbejde på færøsk TV, skriver Rógvi Olavson.

Færøske ambitioner om medlemskab i internationale fællesskaber som FN, Nato, EØS, WTO, OIC og Nordisk Råd er blot en genspejling af færingernes selvopfattelse som en selvstændig nation, skriver Rógvi Olavson.
Færøske ambitioner om medlemskab i internationale fællesskaber som FN, Nato, EØS, WTO, OIC og Nordisk Råd er blot en genspejling af færingernes selvopfattelse som en selvstændig nation, skriver Rógvi Olavson.Foto: Pressefoto og Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Rógvi Olavson
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det bliver der ikke tale om! Det var i grove træk det, som Jessica Roswall, den svenske minister for nordisk samarbejde, sagde til færøsk TV, da hun blev spurgt om de færøske muligheder for at blive fuldgyldigt medlem af Nordisk Råd før Nordisk Råds temasession i Torshavn i sidste uge.

At Roswall så ufortøvet fejede muligheden for færøsk medlemskab af bordet, synes at have fået de ellers meget uenige politiske parter på Færøerne tættere på hinanden i selvstændighedsspørgsmålet.

For selvom de forskellige fløje på Færøerne har været grundlæggende uenige om Færøernes forhold til Danmark, så har hele det færøske politiske spektrum været enigt om, at man skal have fuldgyldigt medlemskab i for eksempel Nordisk Råd.

Medlemsskaber kræver suverænitet

Færøske ambitioner om medlemskab i internationale fællesskaber som FN, Nato, EØS, WTO, OIC og Nordisk Råd er blot en genspejling af færingernes selvopfattelse som en selvstændig nation.

Derfor var den svenske afvisning, som for første gang var for åben mikrofon, en klar påmindelse til færøske politikere og offentlighed om, at resten af verden ikke deler denne opfattelse.

Jessica Roswall har ubevidst sparket nyt liv i den færøske selvstændighedsdebat, som har brændt på lavt blus i 20 år.

Rógvi Olavson
Ph.d.-studerende, Færøernes Universitet

Medlemsskabsambitionerne viser sig formelt set ukompatible med Færøernes rigsretlige status. Færøerne er ikke en suveræn stat, og kan dermed skyde en hvid pind efter de fleste prestigefyldte medlemskaber.

Mange internationale fællesskaber vil ikke optage fuldgyldige medlemmer med en semi-suveræn status, måske fordi det vil opfordre andre semi-suveræne jurisdiktioner til også at søge medlemskab. Internationalt samarbejde er komplekst nok, som det er.

Arrogancen og vreden

Flere politikere fra traditionelt modstridende færøske partier reagerede kraftigt på den svenske ministers 'arrogance'. Den socialdemokratiske lagmand, Aksel V. Johannesen, udtalte, at han blev 'vred' af at høre Roswalls kommentarer, og at Færøerne befinder sig i en 'udenrigspolitisk spændetrøje'.

Tidligere udenrigsminister Jenis av Rana syntes alligevel, at det var 'befriende' endelig at høre en svensk politikers 'ærlige' mening om Færøernes status.

Johan Dahl fra Sambandspartiet udtalte senere i Lagtinget, at hvis Færøerne ikke bliver fuldgyldigt medlem af Nordisk Råd, burde Færøerne trække sig helt ud af det nordiske samarbejde. En udtalelse, som ligner meget Grønlands formand for Naalakkersuisut Múte B. Egedes trusler om at trække sig ud af det nordiske samarbejde i oktober 2023.

Den pragmatiske republikaner

Erling Eidesgaard fra løsrivelsepartiet Republikanerne meldte ud efter Roswalls interview, at tiden er kommet til at finde en bred løsning på selvstændighedsspørgsmålet, som Sambandspartiet, der ønsker at bevare fællesskabet med Danmark, også kan være enigt med. Historisk har disse to partier ellers været længst fra hinanden i spørgsmålet om færøsk selvstændighed.

I debattens tidligere udgaver ville det også være aldeles utænkeligt, at Republikanerne ville gå med til selvstændighed i et fællesskab med Danmark.

Læs også

Et afgørende spørgsmål er, om denne historiske udstrakte hånd fra Republikanerne til deres politiske ærkefjender i Sambandspartiet kan udmønte sig i et praktisk resultat, som de kan blive enige om.

Kaj Leo Holm Johannesen, tidligere lagmand og formand for Sambandspartiet, nævnte sådan en rekonstruktion af rigsfællesskabet i en tale allerede i 2012, da hverken hans partifæller eller hans modstandere syntes at være beredt på idéen.

Han sidder i dag i Lagtinget, og hans nuværende formand Bárður á Steig Nielsen ser ikke ud til at være parat til at gå lige så langt som sin forgænger – dog vil han arbejde på et bredt forlig om en 'udvikling af forholdet til Danmark'.

Imens synes det konservative parti Folkeflokkens formand Beinir Johannesen forberedt på en mere omfattende reform, som indebærer, at Færøerne bliver en suveræn stat.

Har rigsfællesskabet overlevet sig selv?

Selvom Færøerne og Grønland ikke fylder meget i den offentlige danske debat, så er en grundlæggende reform af rigsfællesskabet ikke en helt ukendt størrelse blandt politiske insidere i det danske system.

Tidligere ambassadør i Washington Peter Jensen-Taksøe hævdede i 2018, at Grønland og Færøerne vil før eller senere få så meget selvstændighed, at de vil blive uafhængige stater.

I dag tyder meget på, at debatten på Færøerne har ændret sig fra sine tidligere inkarnationer.

Rógvi Olavson
Ph.d.-studerende, Færøernes Universitet

Ud fra denne logik foreslog han at opløse rigsfællesskabet og etablere en forbundsstat i stedet for. En forordning, som min kollega Jens Christian Svabo Justinussen i 2019 analyserede i en artikel om rigsfællesskabet i føderalt perspektiv.

Michael Zilmer-Johns, tidligere dansk ambassadør til Nato, sagde til en konference i Runavík i oktober 2023, at 'rigsfællesskabet har overlevet sig selv.'

Han mente ikke, at rigsfællesskabet er langtidsholdbart i sin nuværende form. Det mangler indhold.

Det, der sker i Folketinget, har meget sjældent betydning for Færøerne og Grønland, og udenlandske partnere har svært ved at forstå konstruktionen, hvilket skaber gnidninger, og i sidste ende kommer til at true forholdet mellem Færøerne, Grønland og Danmark.

Rigsfællesskabet, konkluderede Zilmer-Johns, passer meget dårligt til tiden. En alternativ konstruktion kunne bestå af tre selvstændige lande, som kan agere uafhængigt internationalt, men hvor man fortsætter med at være i en union, og samarbejder om områder som burde være fælles, for eksempel valuta, forsvar og retssystem.

Læs også

Tidligere politiker Bertel Haarder, som deltog i samme konference, delte Zilmer-Johns synspunkter og tilføjede, at grundloven ikke forhindrer, at rigsfællesskabet omstruktureres som tre selvstændige stater, som er fælles om visse områder.

En række statsministre har talt om jævnbyrdighed og selvbestemmelse i rigsfællesskabet – senest statsminister Mette Frederiksen i sin åbningstale i Folketinget 3. oktober 2023 – men endnu er debatten praktisk talt død i den danske offentlighed.

En af Zilmer-Johns og Haarders væsentligste pointer var, at det er på tide, at man også i Danmark tager ordentligt hul på diskussionen om rigsfællesskabets fremtid, ikke kun blandt insidere, men også offentligt.

Selvstændighed – ikke løsrivelse

Ved årtusindskiftet, da den såkaldte 'løsrivelseskoalition' forhandlede med Nyrup-regeringen om en afvikling af bloktilskuddet, var målet en eventuel komplet løsrivelse fra Danmark.

I dag tyder meget på, at debatten på Færøerne har ændret sig fra sine tidligere inkarnationer, eftersom dele af løsrivelsesfløjen nu har indset, at et bredt forlig om færøsk suverænitet kun kan opnås, hvis fællesskabet med Danmark bevares.

Det er kun en uge siden, at Roswall hudløst ærligt afslog de færøske tilnærmelser i Nordisk Råd. Men der er noget, der tyder på, at hun ubevidst har sparket nyt liv i den færøske selvstændighedsdebat, som har brændt på lavt blus i 20 år.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rógvi Olavson

Ph.d. kandidat, Færøernes Universitet
MSc Culture and Society, London School of Economics

Aksel Vilhelmson Johannesen

Lagmand, Færøernes Landsstyre, partileder (Javnaðarflokkurin)
cand.jur. (Københavns Uni. 2004)

Múte B. Egede

Formand, Naalakkersuisut (selvstyret), formand for Inuit Ataqatigiit (IA)
Kultur- og samfundshistorie, Grønlands Uni (ikke færdiggjort)

0:000:00