Øvelse: Jagten efter redningsflåderne i Danmarksstrædet

(Danmarksstrædet) I sidste uge deltog skibe, fly og helikoptere fra fem lande samt deres besætninger i en storstilet søredningsøvelse i Danmarksstrædet mellem Island og Grønland i regi af Arctic Coast Guard Forum. Arktisk Nyt var med ombord på det danske inspektionsskib Vædderen, der sammen med et CL-604 Challenger-fly var Danmarks bidrag til den tre dage lange øvelse, hvor man trænede tre forskellige scenarier.

Vi kiggede med over skuldrene på danskerne i Vædderens O-rum og på broen og vi var med, da Vædderens indsatshold rykkede ud for at hjælpe et andet skib i havsnød – som en del af øvelsen. Her kommer første del, der handler om onsdagens øvelse. I et andet og tredje afsnit kigger vi på torsdagen og fredagens øvelser, som involverede en tur i gummibådene.

OBS: Alt hvad der er står herunder er sket i virkeligheden, men alene som en del af en øvelse.

08:50
Vædderen sejler med omkring 8 knob i cirkler om den position, som øvelsesledelsen har bedt den om at være på ved øvelsesstart kl. 9. Vagtchefen giver jævnligt ordrer til rorgængeren om ønsket fart og kurs. “Nine knob, 60 grader”. Ellers ånder alt fred og ro på Vædderens bro og i det operationsrum (O-rum), som kun er adskilt fra broen med et par gardiner.

09:00
Kampinformationsgasten (KI’er) sidder klar ved sin skærm, der viser Vædderen og de fire andre involverede skibes positioner. Fra Island deltager kystvagtskibet Tor. Norge har sendt kystvagtskibet Andenes. USA har sejlet kystvagtskibet Spencer til Island og Canada har sendt den store isbryder Pierre Radisson. Derudover står et Challenger-fly fra Danmark, et P-8 Poseidon-fly fra USA og et Dash-8 kystvagtfly fra Island klar i Keflavik-lufthavnen sammen med flere helikoptere.

Vi ved, at øvelsen vil handle om at finde nogle redningsflåder fra et krydstogtskib i havsnød, men vi har endnu ikke fået det alarmopkald fra den islandske kystvagts redningscentral, Joint Rescue Coordination Center (JRCC), som sætter øvelsen i gang. Kmapinformationsgasten kan dog ikke lade være med at regne lidt på hvor 12-mands flåderne kunne tænkes at være drevet hen, hvis det nødstedte “skib” befinder sig nord for Vædderens position. Faktorer som vind, strømforhold, bølgehøjder og flådernes størrelse lægges ind i systemet og mulige positioner plottes ind.

09:30
Et skrattende opkald fra JRCC lyder ud over højtalerne. Det er dog uklart præcis hvad det er JRCC forsøger at fortælle os. Stemningen er afslappet men også afventende.

09:40
Skibschef Søren Kjeldsen får et opkald. Operationsofficeren (OPO) og den taktiske befalingsmand (TAB) begynder at sætte sig til rette i O-rummet. OPO i midten ved en bærbar computer. Den taktiske befalingsmand til højre foran to store skærme med Termas kommando- og kontrolsystem C-Flex samt en stribe radioer til højre for sig. Gardinerne over terminalerne ind mod broen bliver trukket for.

09:45
Telefonen ringer i O-rummet. OPO tager den. Det er JRCC i Reykjavik. “We did not cover. You were broken,” fortæller OPO til JRCC om opkaldet fra JRCC et kvarter tidligere.

09:46
OPO lægger røret. “Du skal kalde ICG” (Icelandic Coast Guard, red.) lyder kommandoen fra OPO til TAB.

09.47
“Du skal kalde ham!”

09:50
TAB’en kalder ICG uden held. Radioskratten. En ekstra kampinformationsgast (KI’er) møder i O-rummet, der nu er bemandet med OPO, TAB og to KI’ere samt skibschefen (CH), der roligt observerer fra sin højstol bag TAB og OPO. Al opmærksomhed er rettet mod radioen til højre for TAB’en.

09:53
Radiomanden kommer ind i O-rummet fra radiorummet bag den kombinerede bro og O-rum. Kun ganske få personer på skibet har adgang til radiorummet. Arktisk Nyt’s udsendte er ikke en af dem.

Radiomanden beder KI og TAB kalde ICG igen.

09:54
“We are trying to call you. But we can’t get any…” Radiostøjen er konstant.

09:55
JRCC går pludselig klart igen: “JRCC calling Vaedderen. Please go to position 64°21’N / 25°14’W”. Mere information følger senere.

“Vædderen calling JRCC. Roger. We are heading towards 64°21’N / 25°14’W”

Vagtchefen på broen giver rorgængeren ny kurs.

Skibschef på Vædderen, Søren Kjeldsen.
Skibschef på Vædderen, Søren Kjeldsen.

09:59
CH og OPO står sammen bøjet over et “gammeldags” søkort i papir. De taler koncentreret og kigger på kortet.

10:01
Vagtchefen spørger OPO om farten skal sættes op. “Ja, bare sæt farten op”.

10:03
OPO og TAB plotter positionen som JRCC gav dem ind i C-flex systemet, så de kan se hvor skibene befinder sig i forhold til positionen. Alle fem skibe styrer mod positionen.

10:04
Vi sejler omkring 14 knob og nærmer os positionen.

10:05
Vagtchefen: “Cirka 15 mil (sømil, red.) op”

10:07
Vi sejler 16 grader og styrer en kurs på 34 grader. Skumsprøjtet står ned langs siden af skibet, der pløjer sig gennem Atlanterhavets omkring fem meter høje bølger.

11:13
JRCC sender en mail ud til alle fem skibe. Det drejer sig om det tyske krydstogtskib Hessen med 250 personer ombord. Det var tirsdag aften på vej fra Grønlands østkyst til Reykjavik. Redningscentralen giver skibene Hessens sidst kendte position kl. 22:30 og den position, hvor skibet skulle have været onsdag morgen kl. 04:00.

Vædderen og amerikanske Spencer sætter kursen mod 64°21’N / 25°14’W, hvor fly har spottet en redningsflåde. Islandske Tor sætter kursen mod Hessens sidst kendte position.

Den islandske kystvagts Dash-8 fly og det danske Challenger-fly bliver aktiveret og sendt i luften fra Keflavik. Tor bliver af JRCC tildelt rollen som “on scene coordinator” (OSC).

JRCC meddeler over mail, at der er i alt seks redningsflåder.

11:21
Vædderen nærmer sig positionen. Vagtchefen kalder “eftersøgningsrulle” over skibets højtaler. Det er en procedure, der sættes i værk, når der skal søges efter skibe eller personer. De 6-7 besætningsmedlemmer, som er på “eftersøgningsrulle-vagt” møder på broen og tager stille roligt hver sin kikkert og begynder at spejde ud over vandet i alle retninger. Koncentreret.

11:26
“16 knob, 300 grader,” lyder det fra vagtchefen til rorgængeren, der gentager meldingen og vagtchefen svarer “Det er vel”.

11:27
Alle skibe bekræfter over radioen at Tor er “on scene coordinator”.

IMG_6896

11:29
“Coast Guard Four-Three-Niner. Took off from Radisson ten minutes ago. Searching in 1000 feet around last known position. Endurance 2,5 hours,” lyder det over radioen fra den lille røde helikopter, som den canadiske isbryder Pierre Radisson har med ombord.

11:31
En af udkiggerne på broen på Vædderen spotter en redningsflåde til bagbord. Alles blik rettes den vej.

11:34
“Mulig flåde. Rød 5” lyder det højt og bestemt fra en udkigger i bagbord side af broen. En melding der kan oversættes til at flåden befinder sig fem grader til venstre for skibets sejlretning.

Den ene KI’er tænder for den terminal, der styrer det FLIR-kamera (forward looking infra red), som er monteret på taget af broen. Det termiske kamera er udstyret med et kraftigt objektiv og kan se varme elementer i havet. FLIR-kameraet drejes i retning af flåden.

IMG_6725

11:35
Besætningen på broen spotter nu tydeligt redningsflåden, der dog af og til forsvinder bag bølgerne. Men den dukker op igen og kan nu ses med det blotte øje.

11:36
Vagtchefen orienterer skibets besætning over radioen og giver ordre til at gøre klar til at kunne sætte den ene af skibets to gummibåde i vandet. De to både hedder henholdsvis “lillebror” og “lillesøster”. Det er lillebror, som skal i vandet.

11:39
Vagtchefen kalder Vædderens position ud over radioen til de andre skibe. Alle kigger ud.

FLIR

11:40
Kampinformationsgasten (KI) ser flåden på FLIR-kameraets skærm.

“64°15’623 Nord, 25°24’076 Vest. Range 3680 meter”. Den taktiske befalingsmand kalder flådens position ud i rummet baseret på informationerne fra FLIR-kameraet.

11:47
De andre skibe taler i munden på hinanden over radioen.

11:48
“OPO har den,” lyder det fra OPO, der overtager kommandoen på broen fra vagtchefen. Vagtchef og rorgænger kvitterer for meldingen med “OPO har den”.

11:50
Vædderen er fremme ved flåden og begynder at sejle i ring om den.

Lillebror

11:51
Gummibåden “Lillebror” hejses ud over Vædderens styrbord side. Fire mand går ombord. OPO noterer besætningsnumrene på gummibådens besætning ned på en lille tavle ved siden af vinduet, hvorfra han kan se gummibåden.

11:55
“Lillebror til Storebror. Klar til at sætte båden”.

11:56
“Storebror til lillebror. Klar til at sætte båden. Det er modtaget.”

11:57
“Storebror til lillebror. Tilladelse til at sætte båden”.

Gummibåden hejses ned. Wiren frigøres fra båden, der straks sætter kursen mod flåden få hundrede meter væk fra skibet, der nu sejler ganske få knob.

11:59
Båden er fremme ved flåden. Første forsøg at bjærge den mislykkes. Båden cirkler om flåden.

12:02
Nyt forsøg. Succes.

IMG_6740

12:05
“Lillebror til storebror. Vi har flåden”.

12:08
Den ene af KI’erne kommer rundt med sodavandsis til besætningen på broen og i O-rummet.

12:09
Gummibåden ligger på siden af Vædderen og hejses op igen.

12:10
TAB’en melder Vædderens position ud til de andre skibe og melder, at redningsflåden er bjærget.

12:12
Redningscentralen JRCC i Reykjavik udnævner Vædderen til at være “on scene coordinator” i stedet for Tor. Koncentrationen i O-rummet øges.

OPO og TAB går i gang med at lave en plan for hvordan de fem skal søge. Det er nu Vædderens opgave at lede eftersøgningen.

12:14
OPO briefer lavmælt chefen.

12:15
OPO afgiver vagten på broen til vagtchefen, der havde den før.

12:17
Data fra flåden meldes ind fra bjærgningsholdet.

12:20
OPO modtager oplysninger på mail fra øvelsesledelsen. Det er opdigtede øjenvidneberetninger fra de personer, som skal forestille at have været i den bjærgede redningsflåde. De fortæller, at deres flåde var den tredje, der blev sat omkring kl. 23.30 tirsdag aften. Der var tre flåder tilbage på skibet, da de blev sat i vandet.

Den taktiske befalingsmand i arbejde.
Den taktiske befalingsmand i arbejde.

12:23
Den taktiske befalingsmand spørger Radisson om status på deres helikopter.

12:24
Chefen og OPO lægger en strategi. Man vil lade Spencer, Andenes, Pierre Radisson og Vædderen gennemsøge hver sit område i en stor søgeboks.

12:27
Helikopteren fra Pierre Radisson melder sig på radioen og bliver bedt om at lave et “expanding search pattern” i området mellem skibets sidst kendte position og den position, hvor Vædderen fandt den første flåde.

12:28
“Vi mangler Patrick.” Skibets næstkommanderende (NK) er kommet på broen, men springer straks afsted igen efter Patrick.

12:32
Det amerikanske P-8 antiubådsfly med kaldesignalet “Talon 10” er i luften og melder sig på radioen.

12:35
Talon 10 beder om at blive “air coordinator”. Flyet vil så overtage kontrollen med den canadiske helikopter “Coast Guard Four-Three-Niner”, det danske Challenger-fly “Danish Air Force One-Six-One-Two” og det islandske Dash-8 fly kaldet “Coast Guard Two-Five”. P-8’eren ligger højere oppe end de andre flyvende enheder og kan fungere en form for flyveleder.

IMG_6750

12:37
OPO kalder ud til de andre skibe med informationer om de fem tilbageværende redningsflåder. Spencer, Andenes og Pierre Radisson bliver tildelt hver sin underboks af den optegnede søgeboks, der er cirka 67 kilometer bred og 45 kilometer høj. Spencer får det sydvestlige område, Andenes får det nordøstlige område, Pierre Radisson får det sydøstlige område. Vædderen tager så selv det nordvestlige område og begynder at sejle frem og tilbage.

12:40
Bokskoordinator meldes i en lind strøm fra OPO ud over radioen til de andre skibe.

12:43
OPO er færdig. Andenes melder ind 10 sekunder efter, at de har forstået. Radisson følger lige efter.

OPO: “Spencer?”

Spencer: “We copy”.

12:47
Talon 10 beder om koordinaterne for hvor den første redningsflåde blev fundet.

12:55
Der kaldes igen til eftersøgningsrulle. Syv mand indfinder sig og tager kikkerter frem fra skabet bag OPO i O-rummet. OPO og TAB arbejder koncentreret. Rollen som “on scene coordinator” kræver fuld koncentration. Det er Vædderens opgave at lede slagets gang.

Udklip

13:05
Arktisk Nyt’s udsendte forlader broen til fordel for skafning (spisning,red.) i chefmessen. I mens sejler Vædderen i mønster og eftersøgningen fortsætter.

14:15
Tilbage på broen. Pierre Radisson har fundet flåde nummer to, der skulle forestille at have 37 personer ombord.

14:33
Det danske Challenger-fly “Danish Air Force 1612” bliver bedt om at undersøge en mulig flåde syd for søgeboksens sydvestlige område.

14:48
Danish Air Force 1612 melder, at de har observeret to små ting syd for søgeområdet.

15:00
Vi venter spændt på melding fra Challengeren. TAB’en spørger Talon 10 om status på undersøgelsen.

15:01
Talon 10 vender tilbage. Målet undersøgt af Danish Air Force 1612 viste sig at være en fiskebøje.

Talon deler luftrummet over søgeboksen op, så Coast Guard 25 søger nord for den 64 længdegrad og danskerne søger syd for. Vi skulle nødig have en mid-air kollision.

15:30
Arktisk Nyt forlader igen broen

16:10
Tilbage igen. Fire flåder er nu fundet. Den islandske Dash-8 maskine “Coast Guard 25” spottede to flåder lige efter hinanden. Spencer og Tor er på vej mod flåderne.

16:50
Pierre Radisson finder endnu en redningsflåde. Kun en flåde mangler nu.

16:59
Spencer får tildelt en ny søgeboks.

17:05
OPO og TAB arbejder koncentreret i O-rummet med at lave nye søgebokse til skibene.

IMG_6756

17:24
Med høj og tydeligt røst melder TAB’en på Vædderens nye søgeboks ud til de andre skibe over radioen. “ALPHA, SIX, FOUR…” I mens er Spencer meget optaget af at bede JRCC om at få en chef fra US Coast Guard til at ringe til skibet på sin mobiltelefonen. Chefen befinder sig i JRCC.

17:29
Spencer er færdig med sin melding om mobilkontakten og får som de sidste tildelt en ny boks af TAB på Vædderen.

19:09
Øvelsesledelsen har afsluttet øvelsen. Det lykkedes ikke at finde den sidste flåde. I virkelighedens verden havde man naturligvis søgt videre. Men det er en øvelse og alle enheder skal være klar til et nyt scenarie i morgen tidlig. De seks flåder blev kastet ned tirsdag aften fra et fly i cirka 300 meters højde. Den sjette flåde, som det ikke lykkes at finde, landede med den sorte bund i vejret. Det har uden tvivl gjort den sværere at finde.

Dagens arbejde evalueres. Det tynder ud i bemandingen i O-rummet. Vagtchefen og rorgængeren styrer skibet henimod den position hvor øvelsesledelsen har bedt Vædderen om at være torsdag morgen kl. 8, når der skal ledes efter en mand, der er faldet over bord fra et skib. En noget sværere opgave, som vi følger i et senere indlæg.

Fredag er det så undsætning til skib i nød. Også mere om det senere.

About Af Andreas Krog 146 Articles
Ansv. redaktør på Arktisk Nyt. post@andreaskrog.dk

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*