Olietanker måtte trækkes fri fra isen af isbryder

Chukotka Plus. Foto: Chukotka Trading Company

Det kunne være gået grueligt galt, da det 35 år gamle russiske olietankskib Chukotka Plus i oktober og november forsøgte at sejle ad Nordøstpassagen fra vest mod øst uden isbryder-eskorte.

Sejladsen med flere hundredetusind liter olie ombord startede den 30. oktober og gik fint indtil kort før skibet kom til det 50 kilometer brede Sannikovstræde mellem Kotelny Øen og Lyakhovsky øerne tæt på det russiske fastland i det østlige Sibirien. Strædet forbinder Laptevhavet med Det Østsibiriske Hav. Her blev skibet fanget i isen og kunne ikke fortsætte fremad. Det forsøgte at vende om og komme tilbage til isfrit hav. Men den 22. november måtte den store atomdrevne isbryder Yamal komme til undsætning.

Yamal. Foto: Rosatomflot
Yamal. Foto: Rosatomflot

Det oplyser Yamal’s ejer, Rosatomflot, der som de eneste i verden driver en flåde af civile atomdrevne isbrydere. Yamal tilhører Arktika-skibsklassen, der indtil 2016 var verdens mest kraftfulde isbrydere.

Chukotka Plus fortsatte sin rejse østover med vejledning fra Rosatomflots isbrydere.

Kilder oplyser til internationale medier, at der ikke opstod skader på skibet og at der heller ikke blev spildt olie, da skibet sad fast i isen.

Episoden illustrerer meget godt hvorfor Rusland ihærdigt arbejder på at etablere en effektiv kystredningstjeneste langs Nordøstpassagen, så skibe som Chukotka Plus kan kommes til undsætning. Enten for at få skibene fri fra isen eller for at redde besætningerne fra synkende skibe. Derfor genåbner og udvider Rusland i øjeblikket en stribe gamle militærbaser langs kysten hele vejen fra Barentshavet i vest til Beringstrædet og Stillehavet i øst.

About Af Andreas Krog 205 Articles
Ansv. redaktør på Arktisk Nyt. post@andreaskrog.dk

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*