Mere end 1.000 isbjerge i skibsruter i 2017

Isbjerg nær Upernavik. Foto: Kim Hansen / Wikimedia Commons.

Risikoen for at et skib støder ind i et isbjerg i Nordatlanten bliver stadig større i takt med at Grønlands gletchere smelter og storme rusker op i havisen. Det sender nemlig stadig flere isbjerge på tur sydpå og ned til skibsruterne over Atlanterhavet.

I 2017 drev ikke mindre end 1.008 isbjerge ned i skibsruterne. Det er en stigning på knap 50 procent i forhold til året før, oplyser U.S. Coast Guard, som driver International Ice Patrol. Den står for at monitorere omfanget af isbjerge i Nordatlanten og advare skibene mod dem.

Overvågningstjenesten blev etableret efter verdenshistoriens nok mest berømte kollision mellem et skib og et isbjerg, nemlig Titanic’s forlis i 1912. Ved hjælp af rekognosceringsflyvninger kortlægger tjenesten isbjergenes placering, så skibene ved hvor isbjergene befinder sig henne. For selv med moderne radarer kan skibe ikke nødvendigvis altid vide hvor isbjergene er.

International Ice Patrol bruger i stigende grad satellitter til at spotte isbjergene. Således blev 22 procent af isbjergene i 2017 spottet med satellit mod kun to procent året før. Tjenesten håber i stigende grad at kunne monitorere isbjergene ved hjælp af satellit, da det vil frigive kystvagtens fly til andre opgaver. Men det kan dog godt tage mange år inden satellitter tager helt over. De har nemlig stadig svært ved at kende forskel på skibe og mindre isbjerge.

Mens der altså var mere end 1.000 isbjerge i skibsruterne i 2017, så forudser Canadian Ice Service et mere stille 2018 med kun omkring 500 isbjerge. Flest isbjerge vil der sandsynligvis være i marts.

About Af Andreas Krog 205 Articles
Ansv. redaktør på Arktisk Nyt. post@andreaskrog.dk

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*